Veel gestelde vragen

Jaarlijks rond de carnavalsperiode krijgen wij heel wat steeds terugkerende vragen. Omdat het juist dan voor ons ook heel erg druk is, hebben we hier een lijstje gemaakt van de meest voorkomende hersenspinsels. We zijn ervan overtuigd dat je in veel gevallen daarin de juiste informatie kan terug vinden, of minstens een stap dichterbij bent. Heb je toch nog een vraag, of gaat het over iets heel anders, stuur dan gerust een berichtje via de gekende kanalen of via het web-formulier. We beantwoorden dan zo snel mogelijk je vraag!


We hebben de twee versies nodig. De afdruk geldt als ´officiële´ inzending en wordt gebruikt voor de beoordeling van de jury! Daarna wordt het gebruikt voor de samenstelling van de tentoonstelling in CC De Werf. Uiteindelijk wordt het gearchiveerd als ´document´.
Het scannen van foto´s die sterk onderhevig zijn aan vlekken en krassen is niet meer van deze tijd. De digitale inzending dient dus hoofdzakelijk om een kwalitatief origineel te hebben voor reproducties in onze boeken. Het bevat bovendien de meta-data van de digitale camera, zodat het automatisch op de juiste plaats wordt gearchiveerd in het digitaal archief. Het vormt samen met onze eigen foto´s en teksten de basis voor de promotie van onze stad en carnaval.
A. De afdruk kan je aanleveren in een formaat:
0 Beeldverhouding 3:2 => formaat langste zijde 24 tot 30 cm
0 Beeldverhouding 4:3 => formaat langste zijde 24 tot 30 cm
0 Beeldverhouding 1:1 => formaat 20x20 of 24x24 cm

B. Het digitale beeld dient een exacte copy te zijn van je foto en heeft volgend formaat:
0 Beeldverhouding 3:2 => Minstens 3300 x 2200 pixel, kader NIET inbegrepen
0 Beeldverhouding 4:3 => Minstens 3000 x 2250 pixel, kader NIET inbegrepen
0 Beeldverhouding 1:1 => Minstens 2700 x 2700 pixel, kader NIET inbegrepen

We begrijpen dat de eisen aan de stevige kant zijn, maar je wil je beeld toch ook in optimale omstandigheden gepubliceerd zien? Bovendien is deze kwaliteit echt noodzakelijk, en vormt het met de modernere toestellen geen echt probleem. Stel je voor dat je met de hoofdprijs aan de haal gaat, dan wordt je foto gedrukt op een prachtige canvas van vrij groot formaat. Het zou zonde zijn als winnaar je eigen eerste prijs te moeten ontvangen in een niet optimale kwaliteit! Opletten tijdens het bijsnijden dus!
Principieel neen. We begrijpen het enthousiasme voor een mooi carnavalsportret, maar ten opzichte van de deelnemers aan de fotowedstrijd hebben ook wij onze verplichtingen die we dienen te respecteren. Indien wij onze eigen reglementen niet naleven zal ook onze wedstrijd daaronder lijden. Ter info: We maken natuurlijk ook een berg foto´s van het ´niet officiele´ gedeelte. Hebben we u gefotografeerd in deze situatie, dan kan je deze beelden per activiteit meestal terug vinden op onze facebook- of Flickr pagina.
Sommige fotografen houden van de aandacht die gecreeerd wordt door hun deelname aan verschillende wedstrijden. Anderen juist niet en uiten uitdrukkelijk de wens om geen privaat gegevens te publiceren of door te geven. Het DAK vzw geeft daarom nooit rechtstreeks persoonsgegevens door aan derden. Zie onze pagina privacy voor meer details.
Voor de fotowedstrijd bestaat het DAK vzw uit 2 delen: Enerzijds zij die de administratie afhandelen, zoals de inzendingen in ontvangst nemen en controleren, inschrijven, de digitale versie nakijken en opnemen in het archief... Anderzijds is er de groep van interne en externe juryleden. Beide groepen blijven strikt gescheiden. Personen uit groep 1 kunnen dus nooit zetelen in groep 2 of omgekeerd. Op deze manier wordt voorkennis en beinvloeding van de jury uitgesloten.
Ja en neen.
Ja, in die mate dat het wordt ingezet voor het doel zoals beschreven in het wedstrijdreglement, namelijk voor mogelijke publicatie in onze boeken, en ter promotie van Aalst Carnaval. Onze publicaties vereisen enig commercieel werk (verkoop van de boeken en bijbehorend materiaal) om de investeringen niet in het rood af te sluiten.
Neen, in het opzicht dat uw werk op zich niet doorverkocht wordt aan derden voor verder commercieel gebruik. Uw werk blijft binnen het DAK en het omschreven gebruik waarvoor het origineel werd ingediend.
Indien wij een verzoek ontvangen tot commercieel gebruik van uw inzending houdt het DAK zich eraan u daarvan persoonlijk te informeren.
Laten we stellen dat het genoemd archief kan opgedeeld worden in 3 hoofdstukken.
Een eerste deel behandelt de jaarlijkse toename van een paar duizend foto´s die worden genomen door de eigen huisfotografen. Samen met de inzendingen van de fotowedstrijd en beelden van de randevenementen staat alles meteen klaar voor toekomstige publicaties.
Deel 2 is het archiveren van ouder bestaand materiaal binnen het DAK, het materiaal dat werd gebruikt, maar nooit digitaal is omgezet en opgeslagen.
Het laatste, meest tijdrovend en arbeidsintensieve deel bestaat erin een overzicht te genereren van bestaande collecties en verzamelobjecten, zoals vlaggen, wimpels, affiches, pins, broches, plaketten en lintjes.
Het is niet uitgesloten dat op termijn ook een 4e deel wordt opgestart met andere inhoud. Algemeen gezien moet het archief ons de mogelijkheid bieden om in een fractie van seconden resultaten te bieden voor zeer specifieke zoekopdrachten. M.a.w. we willen weten wat we hebben, en wensen daar ook geen 2 weken naar te zoeken :-)
Momenteel geen grote wonderen. Het archief is in de eerste fase bedoeld om intern zeer snel over de gezochte informatie te kunnen beschikken. Het invoeren van de nodige informatie is een mooie maar zeer tijdrovende bezigheid die dient geklaard te worden voor andere acties mogelijk zijn.

Een voorbeeld: We kregen onlangs de vraag of we een enkele foto hadden waar 3 personen bij elkaar stonden, namelijk onze keizer, de burgemeester en de voorzitter van het feestcommité. We waren ervan overtuigd dat we deze foto ter beschikking hadden, maar begin hem maar even te zoeken in de massa van meerdere duizenden foto´s in meerdere jaargangen van ons carnaval... Via het reeds gepresteerde werk vonden wij deze foto binnen de 45 seconden, waarvan de zoekopdracht zelf minder dan 1 sec. in beslag nam. Ja zo wordt het zalig grasduinen door alle carnavalsedities!
Voor de toekomst zijn andere perspectieven mogelijk, dus alle handen zijn welkom!
Niet op gewoon verzoek. Het DAK stelt zich tot doel om onze feestdagen in beeld te brengen en deze in eerste instantie te verslaan via onze 5 jaarlijkse carnavalskronieken. Als wij ons verzameld beeldmateriaal en harde werk zomaar weggeven kunnen we onze boeken evengoed dicht doen natuurlijk, waarmee we meteen de Aalstenaar en het UNESCO historisch gezien geen echte dienst bewijzen. Ter info: We maken natuurlijk ook een berg foto´s van het ´niet officiele´ gedeelte. Hebben we u gefotografeerd in deze situatie, dan kan je deze beelden per activiteit meestal terug vinden op onze facebook- of Flickr pagina.
Jazeker! De grootste reden van het bestaan van het DAK is voorkomen dat de herinnering aan zoveel fantastische momenten mettertijd verloren gaan. Daartoe behoren ook de foto´s uit het album dat al jarenlang in de hoek op grootmoeders zolder ligt weg te kwijnen, om uiteindelijk in de vuilbak te belanden bij de eerstvolgende grote kuis. Ken je zo'n geval, neem dan gerust contact op, wij bieden je een indien gewenst een interessant alternatief. Zijn er andere zaken die enige carnavalswaarde of een nostalgische inslag hebben? Wij maken er graag een paar foto´s van, die je dan als eigenaar uiteraard ook zelf ter beschikking krijgt!
Hangt ervan af, er zijn meerdere mogelijkheden. En kort overzicht wat wel en niet kan:
Wat wel kan:
0 Een foto die werd genomen op verzoek, in afspraak met een DAK fotograaf
0 Een foto van jezelf als toeschouwer (publiek) van de stoet


Wat niet toegestaan wordt:
0 Foto´s uit de fotowedstrijd, omdat ze niet DAK-intern zijn en het in strijd is met het wedstrijdreglement.

Ter info: We maken natuurlijk ook een berg foto´s van het ´niet officiele´ gedeelte. Hebben we u gefotografeerd in deze situatie, dan kan je deze beelden per activiteit meestal terug vinden op onze facebook- of Flickr pagina.
Nee :-).
Het lijkt een onlogische vraag, maar toch wordt ze geregeld gesteld! Toch een duidelijk antwoord: Het werk van tientallen mensen en duizenden gepresteerde uren komt niet in aanmerking voor kopijen. Dat zijn we gewoon moreel en contractueel verplicht aan alle medewerkers en leveranciers van het oorspronkelijke materiaal! Het is ook niet te koop, wordt niet verhuurd nog uitgeleend...

Sinds 04 februari 2018 kan je buiten de leden ook terecht in ons online webwinkeltje. (zie hoofdmenu "Webshop") Hier kan je de aangeboden producten in je winkelwagentje plaatsen die op het einde via e-mail naar de juiste personen worden doorgestuurd. Wij nemen dan contact met je op om alle details te bespreken. (Je vraag wordt behandeld als een bestelaanvraag, niet als een online aankoop.) Je betaalt nooit via onze online webshop!

Sommige producten dienen ook door ons besteld of bijgemaakt te worden. Wij houden u op de hoogte wanneer de gevraagde producten klaar zijn.

In de carnavalsperiode is het drukwerk (fotoboekje) beschikbaar in de beter gekende Aalsterse carnavalswinkels en krantenshops. De adressen vind je eenvoudig terug in de webshop.

Natuurlijk. Bij onze partner BOLTON, Honegem 97d te Aalst, ligt het gros van het drukwerk ter inzage. U kunt hier op afspraak alle boeken inkijken voor u beslist welk(e) boek(en) u aankoopt.

Producten kunnen via post of postpak verzonden worden mits voorafbetaling, en enkel in België. Voor bijkomende vragen aangaande leveringen specifieert u deze best bij de klantgegevens tijdens de aankoop, of neemt u contact op via email of het webformulier.

Gezien de kleinschaligheid van ons project is betaling enkel mogelijk door vooruitbetaling op onze bankrekening of door contante betaling bij afhaling.

Nee, het is eenvoudig weg niet rendabel voor onze doelstellingen, en het gaat meestal over erg kleine of aanvaardbare bedragen.

Onder constructie...

Onder constructie...

Onder constructie...